Aantal berichten : 199 Leeftijd : 70 Localisation : Mortsel Registration date : 02-02-07
Onderwerp: Ovenreiniger om verf te verwijderen 31/3/2008, 11:56 am
Gelezen in modelspoormagazine.nl: ovenreiniger om verf te verwijderen. Na demontage in een plastic zak steken, die vol spuiten met de spuitbus ovenreiniger en dan het geheel onderdompelen in warm water. Slachtoffer gevraagd om dat eens te proberen.
Dit zou volgens de Nederlanders de beste optie zijn !?
Boumpa
Aantal berichten : 736 Leeftijd : 79 Localisation : Charleroi - Fleurus Registration date : 05-02-07
Onderwerp: Re: Ovenreiniger om verf te verwijderen 7/4/2008, 12:24 pm
Als , niet thuis is, zal ik dat eens proberen
Brigaboe
Aantal berichten : 199 Leeftijd : 70 Localisation : Mortsel Registration date : 02-02-07
Onderwerp: ovenreiniger 7/4/2008, 3:23 pm
Volledige uitleg op http://modelspoor.startpagina.nl Dan bovenaan in de middelste kolom (vandaag toch nog) kijken bij 'verf verwijderen' (er staat een massa uitleg en foto's bij) gr.P
Boumpa
Aantal berichten : 736 Leeftijd : 79 Localisation : Charleroi - Fleurus Registration date : 05-02-07
Onderwerp: Re: Ovenreiniger om verf te verwijderen 7/4/2008, 6:09 pm
En geprobeerd De ingredienten Een overschilderd wrak Oven cleaner van een plastiek zakje (dank u Rob)
in het zakje
vullen zoveel mogelijk met oven cleaner en onder dompelen in lauw tot warm water
46' later
Mijn konklusie zeker zo goed als met acide, maar denkelijk wat duurder, maar dat zal ik maar te weten komen als vaststelt dat ze zonder oven cleaner zit
Brigaboe
Onderwerp: 46 minuten? 7/4/2008, 8:49 pm
In het oorspronkelijke artikel spreken ze over 1 à 2 dagen met regelmatig omdraaien (en naar ik verondertstel ook het warm water verversen). Als ge na 46' al zo'n resultaat krijgt: wat moet dat dan zijn na 24 uur? De hamvraag is nu: wat kost zo'n spuitbus en hoeveel -en hoe zo gemakkelijk- kunt ge verf verwijderen?
Boumpa
Onderwerp: Re: Ovenreiniger om verf te verwijderen 7/4/2008, 10:21 pm
Wat de spuitbus betreft geen idee, maar zal dat wel ''te weten komen van '' Ik gebruikte niet erg veel produkt, het is schuim en moeilijk in dat zakje te spuiten. Het wrak dat ik gebruikte was wel degelijk overschilders, zie de rode kleur, iemand die getracht had van er een zeldzamere licht bruin/rood van te maken, spijtig genoeg met een verfkwast. Ik heb ook niet getracht er met de tanden borstel de laatste verfschilfers te verwijderen, de photos tonen de wagen zoals ie uit het zakje kwam en na enkele minuten onder de koud water kraan en droog geblazen met een haardroger.
dinkger
Aantal berichten : 116 Leeftijd : 73 Localisation : venlo NL Registration date : 09-04-08
Onderwerp: Re: Ovenreiniger om verf te verwijderen 12/4/2008, 3:35 pm
deze methode kende ik ook nog niet maar wil eigenlijk weten hoe de bodemplaat er uitziet na deze behandeling. verder heb ik ook nog een tip voor overgeschilderde dinky's, ik leg ze nachtje in warm water met een afwasblokje er in, mijn ervaring is dat de verf dan loslaat maar de orginele verf blijft zitten. misschien heeft iemand heer ook wat aan.
Brigaboe
Onderwerp: afwasblokje 12/4/2008, 9:07 pm
Ik verzamel vnl serie 24 van DT F. Hier zijn de bodemplaten soms belangrijk om verschillende versies te kennen. De foto's van een bodemplaat zijn niet altijd duidelijk. Om geen tijd te verliezen laad ik die gewoon in en met photoshop maak ik die helderder. Tot zover mijn eerste hoofdstuk. Ik was zo gelukkig om een 24A Chrysler Newyorker eerste versie te vinden dat ik nalatig werd om de rest te checken...en ja...het bleek een overschilderde en dat kon zelfs een blinde zien. Ik wou hem nu gewoon onder remolie zetten gedurende niet langer dan 24u en dan met een nylonborstel het 'overschilsel' proberen te verwijderen maar ik heb daarjuist hem met een afwasblokje gedoopt. Resultaat wordt gemeld. gr.Pierre
dinkger
Aantal berichten : 116 Leeftijd : 73 Localisation : venlo NL Registration date : 09-04-08
Onderwerp: Re: Ovenreiniger om verf te verwijderen 12/4/2008, 10:49 pm
mijn vraag was eigenlijk hoe de bodemplaat er uit ziet na de behandeling met ovenreiniger, meestal zit er toch wat roest op. verder doe ik mijn dinky's ook in remolie om de orginele lak te verwijderen
Brigaboe
Onderwerp: Bodemplaat 12/4/2008, 11:27 pm
Ronald, gij waart het proefkonijn. Kunt ge een duidelijke foto van die Plymouth zijn bodemplaat er op zetten? Of beschrijven? gr.P.
Boumpa
Onderwerp: Re: Ovenreiniger om verf te verwijderen 13/4/2008, 3:34 pm
Hier de photo van de bodem plaat, geen rekening houden met de velgen, die hebben onderwijl al een eerste laag nieuwe kleur.de bodemplaat is nog niet gerestoreerd , dus werkelijk zoals ze uit het zakje met oven cleaner te voorschijn kwam
Brigaboe
Onderwerp: afwasblokje 14/4/2008, 6:04 am
Hoi, test gedaan met 'het' afwasblokje op een miskoop. Naast het overschilsel kwam ook de originele verf los (zie foto). Misschien te lang laten staan in de oplossing?
Hoedanook: hij staat nu in de rij voor restauraties (nog 48 wachtenden VOOR hem) gr.P.
dean
Aantal berichten : 173 Registration date : 04-02-07
Onderwerp: Re: Ovenreiniger om verf te verwijderen 14/4/2008, 7:50 am
Pierre,wil er anders wel uit handen nemen hoor!!!!!
Boumpa
Onderwerp: Re: Ovenreiniger om verf te verwijderen 14/4/2008, 10:58 am
Ja Dean en als hij af is stuurt ge hem naar mij, onderwijl is Nijvel geweest en zal hem dan een nieuwe voorruit geven
Gesponsorde inhoud
Onderwerp: Re: Ovenreiniger om verf te verwijderen