DDC - DeDinkyClub
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

DDC - DeDinkyClub

Verzamelen en herstellen van miniaturen

IndexPortaleGalerijZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Märklins om van te watertanden

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Brigaboe

Aantal berichten : 199
Leeftijd : 70
Registration date : 02-02-07

Märklins om van te watertanden Empty
BerichtOnderwerp: Märklins om van te watertanden   Märklins om van te watertanden Icon_minitime20/2/2008, 2:38 pm

Allemaal overschilderde van de serie 8000. Moet wel wachten tot het beter weer is om ze te kunnen restaureren.
Märklins om van te watertanden Markli10

nb: ik heb van diverse merken een omvangrijk data-bestand gemaakt. Leden die een kopie willen van Märklin, Cij, JRD etc kunnen dit gewoon vragen en dan mail ik dat door.

Laatst aangepast door Brigaboe op 20/2/2008, 2:40 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dedinkyclub.eu
Dessel

Aantal berichten : 218
Leeftijd : 58
Registration date : 10-09-07

BerichtOnderwerp: Re: Märklins om van te watertanden   Märklins om van te watertanden Icon_minitime20/2/2008, 11:43 pm

Vooral op de VW-tjes ben ik wat jaloers ...
Naast Tekno was Märklin zowat de enige fabrikant die de T1a maakte, dacht ik ? T1a = met het dak vooraan in een punt (zonder 'afdak'), geen achterklep, grote motorkap ('barndoor') en zonder achterbumper.
Ik dacht dat ik ook ooit een latere versie van Märklin had gezien, dus mét achterbumper en het 'afdak' vooraan (type vanaf 1955). Klopt dat en is die eigenlijk zeldzamer ?
Wat betreft de Kever : heeft Märklin de 'Ovali' én een versie met grotere achterruit gemaakt, zoals Tekno ?
Brigaboe

BerichtOnderwerp: VW Marklin   Märklins om van te watertanden Icon_minitime21/2/2008, 8:48 am

Märklins om van te watertanden Vw_kev10

Dit zijn de volgens mij bekende Märklin VW's 'kever' Die met de dubbele achterruit (Bretzel?) is 5521, de kleine achterruit is de 8005 en de grote achterruit (met ramen zonder interieur) wel daarvan ken ik de nummer niet. gr.Pierre

nb: Er is nog een Märklin HO-versie 5519 van de VW kever (zal straks een foto scannen en bijvoegen). Voor zover ik het mij herinner was de oranje VW (grote achterruit) alleen te krijgen als onderdeel van Spoor 1's autotransporter.
Ik zal eens navraag doen bij Collector's Bank.
Dessel

BerichtOnderwerp: Re: Märklins om van te watertanden   Märklins om van te watertanden Icon_minitime21/2/2008, 3:11 pm

Märklins om van te watertanden Gamaenmarklinvn1
Die rode lijkt mij eerder een Gama ...
Brigaboe

BerichtOnderwerp: Gama? Marklin   Märklins om van te watertanden Icon_minitime21/2/2008, 3:35 pm

Ik heb die oranjerode destijds gekocht als Marklin en de verkoper is vertrouwbaar. Het kan inderdaad een Gama zijn maar ik zou eens moeten weten wat de relatie tussen Gama en Märklin is. Ik moet toch een van de dagen langs Collector's Bank en daar wandelen 4 levende diecast-encyclopediën rond. Zal opnieuw mailen als ik dat weet. gr.P
Dessel

BerichtOnderwerp: Re: Märklins om van te watertanden   Märklins om van te watertanden Icon_minitime22/2/2008, 2:08 am

De bodemplaat van de Märklins is toch altijd in dezelfde stijl : bijna vlak en geschroefd met de carrosserie. Duidelijke vermelding merknaam + nummer en Made in Western Germany. Bij die Gama : reliëf in het blik en geklinkt aan de carrosserie. Enkel GAMA, zo vaag erin geperst dat het er makkelijk afgeschaafd wordt.
Brigaboe

BerichtOnderwerp: Marklin, Gama ?   Märklins om van te watertanden Icon_minitime22/2/2008, 7:52 am

Hoi Dessel, ik zou graag de relatie tussen Märklin en Gama willen weten. Op het chassis van de VW staat enkel MINI - MOD en daaronder Volkswagen. Later maakte Marklin geriveteerde modellen waarvan hieronder de Ford Capri:
Märklins om van te watertanden Valent10

Ik heb nog Gama-modellen zoals deze Rekord van Opel en daar staat duidelijk Gama op de onderkant:
Märklins om van te watertanden Rekord10
Ik 'denk' entre parentheses dat Gama van Märklin is maar zoals gezegd tussen haakjes, ik hoop dat iemand mij kan corrigeren of bevestigen maar de gelijkenis is toch opvallend!
Dessel

BerichtOnderwerp: Re: Märklins om van te watertanden   Märklins om van te watertanden Icon_minitime22/2/2008, 12:05 pm

Gama
Die Firma Gama wurde 1881 von Georg Adam Mangold in Fürth gegründet. Bereits 1882 begann man mit der Herstellung mit Blechtieren. In den 20er Jahren erlebte die Firma einen starken Aufschwung und der Name GAMA wurde 1924 als geschütztes Warenzeichen und Handelsmarke eingetragen. Bis Ende der 30er Jahre gehen 70% der Produktion in die Auslandsmärkte. Nach dem Krieg gehörte Gama zu den ersten deutschen Herstellern, die mit alliierter Genehmigung wieder Spielzeug produzieren konnte, u.a. Automodelle für die Firma Schuco. In den 50er Jahren wächst das Sortiment immer weiter an und Gama wurde wieder zu einen der größten Konkurenten für Schuco. Während andere Mitbewerber auf der Strecke blieben, überlebte Gama und erwirbt später sogar die Reste von Schuco. Mit großen Erfolg wurde Schuco wieder reaktiviert. Mitte der 90er Jahre ging die gesamte Gama-Modellautoproduktion auf Schuco über und es wurden keine eigenständigen Gama-Modelle mehr ausgeliefert. Ende der 90er Jahre übernahm Märklin die Marke Gama.

Bron : www.modellautomobile.de
Brigaboe

BerichtOnderwerp: The meaning of life   Märklins om van te watertanden Icon_minitime22/2/2008, 5:09 pm

Hallo Dessel, bedankt voor het opzoekingswerk. Dat is toch al 1 secret van The Meaning of Life dat is opgelost (rofl >rolling on the floor laughing met dank aan mijn dochter die mij wegwijs maakt in de SMS-taal) gr.Pierre

by the way: interessante site dat ge hebt vernoemd
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Märklins om van te watertanden   Märklins om van te watertanden Icon_minitime

Märklins om van te watertanden
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
DDC - DeDinkyClub :: MINIATUREN - AUTO'S :: MARKLIN - GAMA-
Ga naar: