DDC - DeDinkyClub
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

DDC - DeDinkyClub

Verzamelen en herstellen van miniaturen
 
IndexPortaleGalerijZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Van 203 Berline tot 203 cabriolet

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Brigaboe




Aantal berichten : 199
Leeftijd : 70
Localisation : Mortsel
Registration date : 02-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: Van 203 Berline tot 203 cabriolet   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime10/11/2007, 3:26 am

Het kan goed zijn dat m'n poging een fiasco wordt. En? So be it!
Ik ga in stappen een DT France 24R (Peugeot 203) van een berline omtoveren in een cabriolet.
1e Stap: een beschadigde 203 van Dinky Toys en (een voorbeeld van wat ge hoopt dat het gaan worden) vind ik in een Solido. Beide te vinden op eBay. De 203 (DT) is overschilderd, gederiveteerd en beschadigd. De cabriolet is dus van Solido en is het voorbeeld.
Van 203 Berline tot 203 cabriolet 20310
De kofferbak bij de cabrio is langer dan bij de berline. Voor het uiteindelijke resultaat zal ik zaken van de Solido gebruiken (interieur o.a.) maar ook delen van andere Dinky's zoals het stuur/console om de authenticiteit na te bootsen.
Na studie komen we tot:
2e Stap: het dak van de 203 wordt er met een fijne metaalzaag (nauwkeurigheid) afgehaald; de bodemplaat wordt met een hernieuwde derivetering verwijderd en de carosserie wordt nu in de door mij zo opgehemelde rem-olie gedompeld.
!!! Ook het afgezaagde dak want een gedeelte hoop ik te recuperen om het ontbrekende stuk tussen koffer en zitplaats op te vullen
nb: voor de puriteinen: de Solido heeft aflopen aan de wielkappen; dus dat is ook een misbaksel.
Van 203 Berline tot 203 cabriolet Cij_re11
De remolie heeft zijn werk gedaan. Tijd om nogmaals te kijken en te vergelijken. Ik ga het interieur voorlopig op zijn plaats houden met plasticine om rustig met potlood het dak af te lijnen. Met een slijpsteen (rechts onder) ga ik de deurklink van de achterdeuren wegslijpen. Ik heb dus ondertussen het interieur van de Solido in de DT gepast. Dit is geen probleem, alleen moet een gedeelte van de hoedenplank worden weggesneden wegens de 'supports' van het achterwiel.
nb: blijkbaar wordt mijn trasformatie met argusogen gevolgd (als ik kijk naar 'bekeken') en daarom zal ik een fotootje en een uitlegje extra geven. Ik hoop dat lezers die een transformatie doen mij ook een verslag VOOR en NA laten toekomen.
De Simca 8 staat er bij om mij aan het toekomstig model te herinneren.

De klinken en de achterdeuren zijn weggeslepen alsook het opengaand dak dat ik nodig heb om het hiaat tussen kofferbak en interieur op te vullen. Hier komt dus het potlood van Dean te pas. Terwijl ik dit typ klettert de regen tegen mijn raam. Wie ftf wil nu een cabrio?
Van 203 Berline tot 203 cabriolet 203_re10
Vervelend: bij de cabrio is de voordeur groter. De deur zelf zou ik kunnen namaken, maar de scharnieren...? man, man, man, miserie miserie
"zachtjes tikt de regen tegen mijn raam... zachtjes? vergeet het. Ik ga nu het afgeslepene effenen. Ik twijfel tussen ons WC-papier en schuurpapier no 5.
Het zit me echt niet mee vandaag. ik heb een stuk van het dak afgezaagd maar het ligt er bovenop. Van de support van de achterwielen zou ik een stuk moeten afvijlen maar dat wordt kantje boord. Beter een stuk blik zoeken. Jupiler: ge krijgt een tweede leven!

Het is niet Jupiler; maar Stella geworden. Zagen met een ijzerzaag is een ramp, gewoon een schaar. Het origineel dak is te dik en belet dat het opvouwbaar dak op zijn plaats komt--> daarom een stuk blik dat wel platter is. Eerst nog reinigen en dan met contactlijm op zijn plaats brengen en vervolgens met plasto opvullen.
ik denk dat mijn ruimte is opgebruikt (dus naar deel 2)


Laatst aangepast door op 15/11/2007, 9:05 am; in totaal 8 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dedinkyclub.eu
dean




Aantal berichten : 173
Registration date : 04-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van 203 Berline tot 203 cabriolet   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime10/11/2007, 7:16 am

spannend!!!toch opletten voor je potloden he lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
Boumpa

Boumpa


Aantal berichten : 736
Leeftijd : 78
Localisation : Charleroi - Fleurus
Registration date : 05-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van 203 Berline tot 203 cabriolet   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime10/11/2007, 4:10 pm

Ik volg met spanning dit project want zou het zelfde willen doen met 2 dt mercedes 600
Terug naar boven Ga naar beneden
Brigaboe




Aantal berichten : 199
Leeftijd : 70
Localisation : Mortsel
Registration date : 02-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: Revell PLASTO (mastic)   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime12/11/2007, 1:14 pm

Kost 3,5 euro; Tamiya kost 5 euro. Ik heb het gekocht op aanraden van Baillien (Turnhoutsebaan in A'pen) 1,5 euro is een pintje hé!
Van 203 Berline tot 203 cabriolet Revell10


Laatst aangepast door op 15/11/2007, 11:06 am; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dedinkyclub.eu
Brigaboe




Aantal berichten : 199
Leeftijd : 70
Localisation : Mortsel
Registration date : 02-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: 203 deel 2   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime15/11/2007, 9:06 am

deel 2
lukte niet, maar blijkbaar waren ze aan het Forum bezig.
Van 203 Berline tot 203 cabriolet 203_re10

Proper maken, contactlijm en dan Plasto
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dedinkyclub.eu
Brigaboe




Aantal berichten : 199
Leeftijd : 70
Localisation : Mortsel
Registration date : 02-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: 203   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime1/12/2007, 2:08 am

Sukkelen mag. De voorruit is met contactlijm geplaatst en met Revell Plasto wordt die verstevigd. In de geest van série 24 heb ik vooral naar de Simca 8 gekeken.
Van 203 Berline tot 203 cabriolet Jag_ss10

1 goede raad: gebruik uw handen om te modelleren !
nb: die patattenschiller steekt daar om dezelfde invalshoek te krijgen. Half verborgen ziet U ook het interieur. De rugleuning van de zetels werd dikker gemaakt en van de zetels, zijkanten en dashboard werden details afgeslepen om de 24 serie te benaderen (met al mijn excuses aan de ontwerpers van Solido)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dedinkyclub.eu
Brigaboe




Aantal berichten : 199
Leeftijd : 70
Localisation : Mortsel
Registration date : 02-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: 203....nogmaals   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime7/12/2007, 2:10 am

De voorruit stond scheef en als ik er kwaad naar keek begon ze naar beneden te vallen. Alles er uit gehaald en weer beginnen vijlen; voorruit met contactlijm terug gemonteerd maar nu heb ik echt een goed gevoel.
Denk om epoxy ipv plasto te gebruiken
..................hoop dat iemand dit allemaal apprecieerd...........;;
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dedinkyclub.eu
Boumpa

Boumpa


Aantal berichten : 736
Leeftijd : 78
Localisation : Charleroi - Fleurus
Registration date : 05-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van 203 Berline tot 203 cabriolet   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime7/12/2007, 11:26 am

Zoals ge in het begin al zei, geen evidente transformatie, vraagt veel tijd geduld en ondervinding en daarbij gebruik je ook produkten voor de eerste keer, waar ge ook moet aan wennen. We volgen je vooruitgang
Terug naar boven Ga naar beneden
Brigaboe




Aantal berichten : 199
Leeftijd : 70
Localisation : Mortsel
Registration date : 02-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: 230 Keep on smiling   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime16/12/2007, 7:03 pm

M'n dasboard, het interieur de voorruit: alles valt in de plooi; Voor de 'kap' ga ik niet diegene van de Solido gebruiken maar gewoon met Plasto ene boetseren. Eén probleem: ik moet het stuur hebben zoals voor de Newyorker en de Simca 8
Voor het spuiten: Matte verf (bruin voor int en beige voor chassis) en een laagje vernis satiné daarboven op.
oh! Ik zou toch graag eens commentaar horen.....
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dedinkyclub.eu
dean




Aantal berichten : 173
Registration date : 04-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van 203 Berline tot 203 cabriolet   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime17/12/2007, 6:23 am

ziet er goed uit Pierre!laat de fotos maar komen
Terug naar boven Ga naar beneden
Boumpa

Boumpa


Aantal berichten : 736
Leeftijd : 78
Localisation : Charleroi - Fleurus
Registration date : 05-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van 203 Berline tot 203 cabriolet   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime17/12/2007, 1:29 pm

Ik kan je niet helpen voor het stuurwiel, had er een gekocht in La Louvière bij MK en gebruikt voor mijn simca 8
Terug naar boven Ga naar beneden
Brigaboe




Aantal berichten : 199
Leeftijd : 70
Localisation : Mortsel
Registration date : 02-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: 203 uitstel wegens ziekte   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime20/12/2007, 10:10 am

Vannacht weer bezig geweest. het stuurwiel is mijn groot probleem. Ik kan niet monteren of ik heb later problemen om dat stuur te installeren.Ik ga een mailtje sturen naar Rob en horen wanneer hij terug naar mijn geburen komt. Ga dan ook ineens genoeg van alles bestellen. P.

nb: ik ga binnenkort al mijn 203-mails er af halen en samenvatten in één grote mail met alle details (en dat zijn er wat) Ik hoop dat ooit iemand tegen me zegt dat het een hulp was om zelf iets te transformeren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dedinkyclub.eu
Boumpa

Boumpa


Aantal berichten : 736
Leeftijd : 78
Localisation : Charleroi - Fleurus
Registration date : 05-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van 203 Berline tot 203 cabriolet   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime20/12/2007, 1:59 pm

Ik wacht tot je helemaal klaar bent, dan kan ik'' spieken'' en aan een transformatie beginnen van een mercedes 600 waarvan ik er twee heb, gelukkig alletwee volledig met chauffeur en passagiers.
Terug naar boven Ga naar beneden
Brigaboe




Aantal berichten : 199
Leeftijd : 70
Localisation : Mortsel
Registration date : 02-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: 203 fiasco? misschien toch niet   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime5/4/2008, 7:12 am

Het was een experiment (en ik had heeeeeeeeeeeeel goede hoop op een goeie afloop) Wat ging er verkeerd? Die plasto van Revell is als een spons. Ge gaat er mer het fijnste slispapier over (voor muren!) en er blijven stukken afkomen, glad? Vergeet het: het dekt niet. Te repareren met een grondlaag met verf te leggen? Vergeet het! Die ruwe ondergrond blijft er door komen. (slurpen) Dan probeert ge met slissen en daarna nog maar eens een extra laag verf grondverf. En dan komen de problemen met stukken die weggeslist zijn en krijgt ge dieptes.
Ik begin vanaf 0 terug Gr.P.
Hopelijk zal ik volgende keer iets beter weten te melden.

PS ik heb heel de 203 in de remolie gelegd en ben nu bezig met een Simca depannage. Zal wel weten te zeggen wat remolie doet met Plasto.

annex: De remolie heeft de grondverf weggewerkt, maar de plasto aan de voorruit, canvasdak en weggewerkte blutsen zijn niet aangetast.
--> DUS nieuwe poging met 100 pct optimisme
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dedinkyclub.eu
Dessel




Aantal berichten : 218
Leeftijd : 57
Localisation : 2560 Kessel
Registration date : 10-09-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van 203 Berline tot 203 cabriolet   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime7/4/2008, 5:47 pm

Iets waarmee het waarschijnlijk beter zou kunnen lukken :
- op gebied van het 'boetseerwerk' : 2 componenten epoxy, in de stijl van Milliput (http://www.milliput.co.uk/home.htm).
Da's hier moeilijk te vinden, maar er zijn alternatieven in de doe-het-zelf-zaken te vinden. Moet gewoon iets epoxy 2-componenten zijn dat bestaat uit 2 'worsten' waarvan je gelijke delen mengt. Dan kneden en in vorm brengen. Wordt gebruikt als afdicht- en reparatiemiddel.
Wordt redelijk snel hard en is dan gemakkelijk te schuren en te vijlen.
Wel breekbaar en bros.
Ik dacht dat Milliput vroeger te vinden was in de Brico, maar ik kan me vergissen. Misschien kocht ik dat toen in een toenmalige speciaalzaak voor plastic modelbouw in Lier. Dat zouden ze nu toch nog in modelbouwzaken moeten verkopen (?). Je moet wel zorgen dat het product geen jaaaaren oud is, want het droogt uit. Wanneer er harde brokken in komen, is het rijp voor de vuilbak.
- afwerken : fijne autoplamuur : o.a. Soudal Metal Plastic.
Let wel : voor 't plamuren ontvetten en zorgen dat de geharde plamuur droog blijft (niet nat schuren). Want plamuur is alijd vochtopslorpend.

Beide materialen heb ik in 't verleden gebruikt voor transformaties en bij de bouw van resin-kits.
Terug naar boven Ga naar beneden
Brigaboe




Aantal berichten : 199
Leeftijd : 70
Localisation : Mortsel
Registration date : 02-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: 203 epoxy   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime7/4/2008, 10:04 pm

Hoi Dessel, ik gebruik epoxy om 'namaak'-gietvormen (voor waar anderen weer alu rivetten voor bezigen) in het chassis te suggereren maar dit is zo'n haast-klus; ik gebruik trouwens geen 2 componenten. Zal eens in Brico, Hubo, Gamma etc er achter informeren en hopelijk experimenteren want bvb het opvouwbaar dak krijg ik niet mooi egaal geschuurd. Dat ging wel voor kleine correcties, maar dus niet voor zo'n groot oppervlak. Bedankt, Pierre
Probleem met die Plasto van Revell is dat hij goed effen uitsmeert maar zo rap droogt en eens dat ge wilt corrigeren dat hij dan verbrokkelt en dat gebeurt dus echt rap!

NB: ik heb overlaatst van 'Dremel' Polishing compound gekocht en dat brengt (volgens het opschrift) a 'high luster to metals and plastics' maar ik ga het straks eerst op iets anders gebruiken vooraleer ik nog iets aan de 203 smeer of spuit.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dedinkyclub.eu
Dessel




Aantal berichten : 218
Leeftijd : 57
Localisation : 2560 Kessel
Registration date : 10-09-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van 203 Berline tot 203 cabriolet   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime7/4/2008, 10:35 pm

Die Dremel Polishing Compound zal dan iets ideaal zijn om gekraste ruitpartijen weer mooi te krijgen.
Ik heb dat ooit gedaan door het transparante plastic glad te schuren.
Eerst redelijk grof schuurpapier en dan geleidelijk in gradaties naar P1200 (nat schuren). En dan minstens 6 x polijsten met Metaseul (metalpolish van CaVaSeul). Wanneer het plastic gaat glanzen, wordt het terug doorzichtig.
Zie mijn Corgi VW Van Toblerone.
Met de Dremel en die speciale polijstpasta zal zoiets veeeeel sneller gaan ...
Terug naar boven Ga naar beneden
Dessel




Aantal berichten : 218
Leeftijd : 57
Localisation : 2560 Kessel
Registration date : 10-09-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van 203 Berline tot 203 cabriolet   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime7/4/2008, 10:57 pm

Nog ter info :
De echte Milliput wordt verkocht bij Schleiper (Belgiëlei 76 A'pen):
http://www.schleiper.com/index.cfm?fuseaction=ShowSerieDetailsTypeJos&CFID=4689635&CFTOKEN=71260362&Title=Brands&MarqueID=776&Path=0:136:164:173&SerieID=4783
Terug naar boven Ga naar beneden
Brigaboe




Aantal berichten : 199
Leeftijd : 70
Localisation : Mortsel
Registration date : 02-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: Schleiper   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime8/4/2008, 12:07 pm

ivm Schleiper: er stoppen trams (15 & 2) vlakbij maar naast de winkel is een smalle inrijpoort die uitgeeft op een privé-parking. (gemakkelijker te bereiken met de auto dan met de tram, geen parkeerproblemen en via de Belgielei en de Karel Oomsstraat zijt ge zo A'pen weer uit) Vergeet niet een kortingkaart aan te vragen!
Ik ga er 1 van de dagen eens langs om dat produkt op te halen. gr.P.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dedinkyclub.eu
Boumpa

Boumpa


Aantal berichten : 736
Leeftijd : 78
Localisation : Charleroi - Fleurus
Registration date : 05-02-07

Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van 203 Berline tot 203 cabriolet   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime8/4/2008, 12:22 pm

Pierre, als ge daar naar toe gaat, vraag dan eens of eventueel ''Peacock carton entoilé enduit universel'' zou kunnen gebruikt worden.
Heb vanmorgen in mijn werkplaats gekeke, maar heb dat potje gekregen en er staat geen merk op, weet dat het carrosie mastic is bi- composant
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Van 203 Berline tot 203 cabriolet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van 203 Berline tot 203 cabriolet   Van 203 Berline tot 203 cabriolet Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Van 203 Berline tot 203 cabriolet
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 24 H Mercedes 190 SL Cabriolet Hardtop 1955
» JRD (1985 RE-EDITION) CITROEN 2CV BERLINE
» 514 ALFA ROMEO GIULIA 1600 BERLINE ----1965------
» 24 U & UT Simca 9 Aronde Berline 1951 en 1956 + taxi

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
DDC - DeDinkyClub :: TRANSFORMATIES-
Ga naar: